onsdag 28 december 2011

Okej att säga utvecklingsstörda?

Jag läste detta inlägget på Hd.se http://hd.se/orkelljunga/2011/12/28/tidsodande-fylla-privat/ och blev sur som bara den.
Dels har de skrivit utvecklingsstörda när det heter handikappad som värst. De kunde ju valt ett mycket mildare ord. Utvecklingsstörd är ett så laddat ord.
Och vart är journalistiken på väg? Hittade en del missar med , . och mellanslag. Är de tingen som redigerar längre eller allt bara trycks ut så fort som möjligt?  Läs gärna artikeln och säg vad ni tycker.

Peace

3 kommentarer:

  1. Hej Tony! "Utvecklingsstörd" är helt korrekt i sammanhanget och är absolut inte nedsättande. Tvärtom så är "handikappad" lite av ett invektiv och om man ska vara 100% politiskt korrekt, bör man säga "funktionshindrad" :)

    Och ang. journalistiken så måste jag slå dig lite på fingrarna. Man får faktiskt inte leka språkpolis när man själv särstavar :)

    Trevlig kväll! Jacky

    SvaraRadera
  2. Utvecklingsstörd är ett så negativt laddat ord. Det kan diskuteras fram och tillbaka och det kommer bli olika lösningar hela tiden. Jag menar inte att handikappad är det rätta ordet utan syftar mer på att man kunde valt ett lite mer icke kränkande ord.

    Och med språkpolisen så har jag mycket lättare att läsa vad som är fel än att skriva rätt dels för att jag alltid stressar som fan för att få ut mina tankar de få gånger jag faktiskt öppnar upp mig, dels för att jag har lite problem med just skrivandet. Svårt att förklara. Liknande Dyslexi men ändå inte.

    Peace

    SvaraRadera
  3. Men det är ju som att bli "kränkt" av ordet CP. Har man diagnosen/syndromet/skadan så har man ju det. Tycker inte det är mer negativt laddat än "bög". Tror inte någon som är de facto utvecklingsstörd blir blir kränkt av ordet

    SvaraRadera